2 ژانویه 2023 - یک مطالعه جدید مبتنی بر جمعیت نشان داد که غربالگری HbA1c در بزرگسالان 40 تا 70 ساله در مقایسه با روش های بالینی معمول، زمان تشخیص دیابت را به طور متوسط 2.2 سال کاهش می دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetologia منتشر شده است.

دیابت تشخیص داده نشده را می توان با برنامه های غربالگری خیلی زودتر از تشخیص علامتی یا تصادفی، تشخیص داد. اما بهبود زمان تشخیص حاصل از برنامه های غربالگری، در مقایسه با مراقبت های بالینی معمول نامشخص است. از این رو محققان مطالعه ای را برای تخمین کاهش زمان تشخیص دیابت توسط غربالگری مبتنی بر HbA1c در بزرگسالان میانسال، انجام دادند.

با استفاده از مطالعه مبتنی بر جمعیت بیوبانک انگلستان، شرکت کنندگان 40 تا 70 ساله کهHbA1c  آنها در هنگام ثبت نام اندازه گیری شده بود،وارد مطالعه شدند. داده های مراقبت های بهداشتی اولیه و ثانویه با هم مرتبط شدند و افرادی که از قبل تشخیص دیابت داشتند، شناسایی و از مطالعه خارج شدند. در میان شرکت ‌کنندگان باقی‌مانده بدون تشخیص دیابت، داشتن سطح HbA1c بالا(مساوی یا بیش از 6.5 درصد یا 48 میلی مول بر مول) در هنگام ثبت نام برای شناسایی افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده، استفاده شد. از آنالیز کاپلان مایر برای ارزیابی زمان اندازه گیری HbA1c در هنگام ثبت نامو تشخیص بالینی دیابت تا 10 سال بعد استفاده شد و از رگرسیون کاکس برای شناسایی عوامل بالینی مرتبط با تشخیص تاخیری دیابت، استفاده شد.

نتایج:

· در مجموع، 1.0٪ از شرکت کنندگان بدون تشخیص دیابت، دیابت تشخیص داده نشده بر اساس سطوح HbA1c کالیبره شده در ثبت نام در Biobank انگلستان داشتند، با میانه سطح HbA1c برابر با 51.3 میلی مول در مول(بین 49.1 تا 57.2 میلی مول بر مول) یا 6.8 درصد(بین 6.6 تا 7.4 درصد).

· این شرکت کنندگان 13.0 درصد از موارد دیابت را در جمعیت مورد مطالعه نسبت به 13077 شرکت کننده با تشخیص دیابت، تشکیل دادند.

· میانگین زمان تشخیص بالینی برای افراد مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده 2.2 سال بود، و میانگین HbA1c آنها در زمان تشخیص بالینی 7.5 درصد بود.

· شرکت‌کنندگان زن با اندازه‌گیری HbA1c و BMI پایین‌تر در هنگام ثبت ‌نام، بیشترین تاخیر را در تشخیص بالینی تجربه کردند.

هنگامی که با مراقبت های بالینی استاندارد مقایسه می شود، این اولین مطالعه مبتنی بر جمعیت بر روی بزرگسالان بین 40 تا 70 سال است که نشان می دهد غربالگری HbA1c می تواند تشخیص دیابت را به طور متوسط 2.2 سال سرعت بخشد. این یافته ها از استفاده از غربالگری HbA1c برای کاهش مدت زمانی که افراد با دیابت تشخیص داده نشده زندگی می کنند، حمایت می کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/hba1c-screening-can-speed-up-diagnosis-of-diabetes-among-adults-between-40-and-70-years-104735